زمینه و هدف: دانشجویان از حساسترین قشرهای جامعه هستند و بسیاری از آنان، مدیران و برنامهریزان آینده کشور خواهند شد و با توجه به اهمیت بهداشت روان در دانشجویان پرستاری که در آینده یکی از حلقههای مهم زنجیره بهداشت و درمان به حساب میآیند، این پژوهش با هدف ارزیابی وضعیت سلامت روان و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری اهواز انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به روش نمونهگیری سرشماری بر روی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری- مامایی اهواز (149نفر) در سال 93-1392 انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات فردی و پرسشنامه سلامت عمومی 28 سؤالی گلدبرگ (28- (GHQ جمعآوری شد ه ، سپس با نرم افزار spss-19 و با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و تی مستقل در سطح معنی داری 05/0 p < تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: بر اساس نتایج مطالعه، بر طبق نمرات کسب شده از پرسشنامه گلدبرگ (28- (GHQ 89 نفر (7/59%) از دانشجویان سالم (نمره 38-24)، 52 نفر (2/34%) آسیب پذیر (نمره بیش از 38) و 9 نفر (1/6%) از دانشجویان ناسالم بودند. آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس بین سلامت روان و جنسیت و علاقه به رشته تحصیلی و سکونت درخوابگاه و تحصیلات پدر و مادر ارتباط آماری معنیداری نشان داد (05/0 p < ).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه، درصد قابل ملاحظهای از دانشجویان پرستاری مستعد ابتلا به مشکلات روانی هستند، بنابراین برنامهریزی به منظور شناسایی دقیق عوامل مؤثر بر سلامت روان و کمک به ارتقای آن ضرورت دارد
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |