زمینه و هدف: برخورداری از سطوح بالای سلامت روانی در دوران دانشجویی از لازمههای رویارویی مؤثر با عوامل تنشزای متعدد در طول دوران تحصیل، بخصوص در رشتههای علوم پزشکی است.�اضطراب اجتماعی باعث اختلال در عملکرد تحصیلی، تضعیف توانایی و عدم شکوفایی استعدادهای دانشجویان شده و سلامت روانی آنها را تهدید میکند.�هدف این مطالعه تعیین ارتباط اضطراب اجتماعی با برخی متغیرهای دموگرافیک در دانشجویان سال اول تا چهارم پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران�در سال 1389 بود.
روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 400 دانشجو از دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با تخصیص متناسب انتخاب شده بودند، پرسشنامه اضطراب اجتماعی لیبوویتز و فرم اطلاعات دموگرافیک را تکمیل کردند. دادهها طی یک ترم تحصیلی در سال 1389 جمعآوری و با استفاده از روشهای آمار توصیفی فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار و روشهای آمار استنباطی آنالیز واریانس یک طرفه، تی مستقل و آزمون تعیین شفه از طریق نرم افزار SPSS-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد متغیرهای سابقه کار دانشجویی و دانشکده محل تحصیل�با اضطراب اجتماعی ارتباط معنادار آماری داشتند (به ترتیب 02/0=p و 01/0 p=). مطالعه حاضر بین متغیرهای جنس، ترم تحصیلی، معدل، محل سکونت، وضعیت تأهل و سطح اقتصادی با اضطراب اجتماعی ارتباط معنادار آماری نشان نداد.
نتیجه گیری: با توجه به معناداری ارتباط متغیرهای دانشکده محل تحصیل و سابقه کار دانشجویی با اضطراب اجتماعی دانشجویان، به نظر�میرسد سیستم آموزش پرستاری با برگزاری دورههای آموزشی در زمینه مهارتهای مقابلهای با اضطراب و اعمال�استراتژیهای ارتقاء دهنده سلامت روانی به عنوان یک اولویت در برنامههای آموزشی و نیز تسهیل شرایط و تشویق دانشجو به انجام کار دانشجویی قادر به اثرگذاری و کنترل سطوح اضطراب اجتماعی این قشر مهم از اجتماع باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |