logo
دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 107-100 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rasouli N, Ghamari Zare Z. Level of Assertiveness and its Barriers among Nursing Internship Students. JHC 2015; 17 (2) :100-107
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-329-fa.html
رسولی نسیم، قمری زارع زهره. میزان رفتار قاطعانه و درک از عوامل بازدارنده در دانشجویان کارورز پرستاری. مجله سلامت و مراقبت. 1394; 17 (2) :100-107

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-329-fa.html


گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران
چکیده:   (5186 مشاهده)

زمینه و هدف: مهارت قاطعیت برای پرستاران و دانشجویان پرستاری به منظور استفاده مؤثر از دانش و عملکرد حرفه‏ای ضروری است. تعیین وضعیت موجود میزان قاطعیت دانشجویان پرستاری و همچنین شناسایی موانع به کارگیری رفتار قاطعانه می‏تواند مسئولان مربوطه را در برنامه‏ریزی‏های مربوطه و ارائه راهکار به منظور پیشگیری از مشکل یاری نماید. هدف  این مطالعه، بررسی رفتار قاطعانه و درک از عوامل بازدارنده در دانشجویان کارورز پرستاری بود.

روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان کارورز پرستاری در نیمه دوم سال  1392 تشکیل می‏داد. 75 دانشجوی پرستاری به روش سرشماریدر مطالعه شرکت داشتند. جمع‏آوری داده‏ها از طریق  پرسشنامه قاطعیت گمبریل و ریچی به منظور تعیین میزان قاطعیت و پرسشنامه موانع به کارگیری رفتار قاطعانه پژوهشگر ساخته بود که در برگیرنده عوامل بازدارنده قاطعیت در سه حیطه فردی، آموزشی و محیطی بود. تجزیه و تحلیل داده‏ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و کاربرد spss-18 انجام گرفت.

یافته ها: یافته ها نشان داد که 51 نفر از دانشجویان (68%) دارای قاطعیّت متوسط و 9 نفر(12%) دارای قاطعیّت پایین بودند. از دیدگاه دانشجویان، عوامل آموزشی (78/0±61/3) بیش از عوامل محیطی و فردی مانع از رفتار قاطعانه می‏گردید. در درک از عوامل بازدارنده «قاطعیت یکی از معیارهای ارزشیابی بالینی نیست» مانع‏ترین دلیل از دیدگاه دانشجویان (با میانگین 15/1±70/3) برای ایفای قاطعیت بود.

نتیجه گیری: طبق نتایج، دانشجویان کارورز پرستاری نیازمند آموزش رفتار قاطعانه تا قبل از ورود به عرصه حرفه پرستاری بودند. با توجه به نقش بازدارندگی عوامل آموزشی در ارتقاء قاطعیت، تمرکز بر تعلیم مهارت‏های مختلف از جمله مهارت قاطعیت توسط اساتید پرستاری در بستر مناسب محیطی پیشنهاد می‏گردد.

متن کامل [PDF 188 kb]   (1501 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی- مقطعی |
دریافت: 1394/1/18 | پذیرش: 1394/3/9 | انتشار: 1394/6/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.