زمینه و هدف: ارزشیابی
اساتید نقش مهمی در برنامه ریزی صحیح، اجرای موفق برنامه های آموزشی و بهبود کیفیت
آموزش در دانشگاهها دارد. ارزشیابی اساتید با روشهای مختلف و توسط مسئولین
دانشگاه، همکاران، خود ارزیابی، روش قراردادی با استفاده از میزان یادگیری، روش
آزمون عملکرد، ارزیابی از طریق مشاهده کلاسی و بوسیله دانشجویان انجام می شود. این
مطالعه با هدف تعیین میزان همبستگی نتایج فرم های چهارگانه ارزشیابیاساتید در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام
گرفت.
روش کار: این مطالعه
به روش توصیفی تحلیلی بوده و در آن نظرات کلیه اساتید، دانشجویان، مسئولین دانشکده
ها و مدیران گروههای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در نیم سال دوم سال تحصیلی
84-1383 جمع آوری گردید. داده های حاصل از ارزشیابی جمع آوری شد. داده ها با
استفاده از نرم افزار آماری SPSS و روشهای آماری
استنباطی (آنالیز واریانس و ضریب همبستگی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:
نتایج نشان داد بین میانگین نمرات ارزشیابی اساتید از دیدگاه مسئولین، مدیران گروه
و خودسنجی اختلاف قابل ملاحظه ای وجود نداشت اما میانگین نمرات ارزشیابی اساتید از
دیدگاه دانشجویان بالاتر از نمرات سایر گروهها بود. در مطالعه حاضر میزان توافق نظر
مسئولان، مدیران گروهها و خودسنجی در مورد ارزشیابی اساتید با همدیگر بیشتر از
میزان توافق آنها با دانشجویان بود.
نتیجه گیری: با عنایت به تفاوت
دیدگاه گروههای مختلف در ارزشیابی اساتید ضروریست
برای ارزشیابی دقیق و منطقی اساتید ضمن استفاده از ابزار سنجش مناسب و
برنامه جامع ، از تلفیق دیدگاههای مختلف جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف اساتید
استفاده گردد.
واژه های کلیدی: ارزشیابی، استاد، دانشگاه، فرم های چهارگانه
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |