logo
دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1395 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 119-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemnezhad L, Ghasemzade M, Mohebi S. The Quality of Maternal and Child Health Care Services with SERVQUAL Model . JHC 2016; 18 (2) :111-119
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-545-fa.html
کاظم نژاد لیلا، قاسم زاده محمد جواد، محبی سیامک. بررسی کیفیت خدمات بهداشت مادر و کودک با الگوی سروکوال . مجله سلامت و مراقبت. 1395; 18 (2) :111-119

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-545-fa.html


گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
چکیده:   (4219 مشاهده)

زمینه و هدف: در حوزه ارائه خدمات بهداشتی، مقوله کیفیت دارای جایگاه ویژه ای است و شناخت ارائه دهندگان این خدمات از ادراکات و انتظارات آنان از خدمات ارائه شده حائز اهمیت فراوان است و اولین گام برای ارتقای کیفیت محسوب میشود. لذا این مطالعه با هدف تعیین کیفیت خدمات بهداشت مادر و کودک ارائه شده در مراکز بهداشتی درمانی شهر قم صورت گرفت.

روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی 409 مادر مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر قم جهت دریافت مراقبتهای بهداشتی شامل تنظیم خانواده، واکسیناسیون و پایش رشد کودکان به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مشخصات فردی و نیز پرسشنامه 22 سئوالی استاندارد سروکوال (پرسشنامه سنجش کیفیت در 5 بعد ملموسات، تضمین، اطمینان، پاسخگویی و همدلی) استفاده شد. داده ها توسط SPSS-21 توسط شاخصهای مرکزی و نیز آزمونهای ANOVA، T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنیداری کمتر از 05/0 تحلیل شد.

یافته ها: در تمامی ابعاد شکاف کیفیت منفی به دست آمد به عبارتی ادراکات از انتظارات کمتر بود. بیشترین میانگین شکاف کیفیت در بعد ملموسات (59/1-) و بعد از آن به ترتیب در ابعاد همدلی (53/1-)، پاسخگویی (47/1-) و اطمینان (28/1-) مشاهده شد و کمترین میانگین شکاف مربوط به بعد تضمین (10/1-) بود. در این مطالعه شکاف کیفیت خدمات ارائه شده بین زنان شاغل و خانه دار اختلاف معنی داری نشان داد (001/0>p). میزان تحصیلات نیز با شکاف کیفیت خدمات ارائه شده ارتباط معنی داری داشت (024/0=p). همچنین سن با شکاف منفی کیفیت همبستگی مستقیم معنیداری در تمام ابعاد نشان داد (005/0>p).

نتیجه گیری: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که در کیفیت خدمات و در تمامی ابعاد پنجگانه آن بین انتظارات و ادراکات زنان گیرنده خدمت، شکاف منفی وجود داشت. در تمامی موارد سطح انتظارات آنان فراتر از سطح ادراکات آنها بود.

متن کامل [PDF 465 kb]   (1511 دریافت)    
نوع مطالعه: مقطعي و توصيفي- تحليلي |
دریافت: 1395/10/5 | پذیرش: 1395/6/2 | انتشار: 1395/7/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.