زمینه و هدف: وجود اختلال و کمبود تغذیهای در کودکان منجر به کاهش رشد ذهنی و جسمی میشود و تغذیه سالم در یادگیری آنها مؤثر میباشد و با توجه به آمار برآورد شده از مطالعات انجام شده در این خصوص که دلیل بر تغذیه نامناسب کودکان و همچنین آگاهی ناکافی مادران در این زمینه میباشد، این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی و نگرش و عملکرد مادران در رابطه با تغذیه کودکان انجام شد.
روش کار: این تحقیق یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی است که در آن تعداد 243 نمونه به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای جهت بررسی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته بود. دادهها در SPSS با استفاده ازآزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک طرفه و t مستقل در سطح معناداری 05/0 p<مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: در این مطالعه 1/90 درصد (228 نفر) از مادران خانهدار و 9/9 درصد (24 نفر) آنها شاغل بودند. یافتهها اختلاف معنیداری را در میانگین نمره نگرش بر حسب میزان تحصیلات نشان داد (005/0=p). بین آگاهی با نگرش و نیز آگاهی با عملکرد همبستگی معنی داری وجود نداشت. اما این آزمون حاکی از آن بود که بین نگرش و عملکرد همبستگی مستقیم معنیداری وجود داشت (259/0=r و 001/0>p).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میزان آگاهی و نگرش مادران در خصوص تغذیه سالم کودکان در سطح متوسط و مطلوبی بود ولی با توجه به نقش تعیینکننده مادران در سلامت کودکان و از آنجا که عدم آگاهی ایشان منجر به بروز اختلالات گوناگون در کودکان میشود، آموزش صحیح مادران در این مورد حائز اهمیت است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |