logo
دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1388 1388 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 34-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

محمدی محمد علی، شبانی زهرا، بابل پور حامد، الهیاری ایراندخت. امکانات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی اردبیل. مجله سلامت و مراقبت. 1388; 11 (2) :41-34

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-66-fa.html


چکیده:   (4160 مشاهده)

زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش اساسی و مهم آموزش پرستاری است که ارتقای کیفیت آن مستلزم بررسی مستمر و دقیق وضعیت موجود عرصه های آموزش بالینی،شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است.هدف از این مطالعه نیز تعیین وضعیت امکانات و در محیط آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بوده است.

روش کار: این بررسی یک مطالعه توصیفی است،که در آن 403 نفر از دانشجویان علوم پزشکی اردبیل شرکت داشتند. روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته در 2 قسمت بود: سوالات دموگرافیک(سن، جنس، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و ...) و سوالات مربوط به امکانات  آموزش بالینی در مراکز مختلف و فیلدهای آموزش دیگر(فضای مناسب- کتابخانه ژورنال ها، خط اینترنت، وجود case کافی ، وجود اتاق معاینه و ..).پرسشنامه در اختیار دانشجویان قرار داده شد و برای تجزیه تحلیل داده ها از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS استفاده شد و نتایج حاصله به سه سطح ضعیف، متوسط و خوب طبقه بندی شد.

یافته ها: بر اساس نتایج حاصله، 5 /52 درصد دانشجویان امکانات رفاهی موجود در بخش های بالینی را ضعیف ارزیابی کرده اند. 4/56 درصد دانشجویان بیان کردند در بخش های بالینی کلاس و اتاق معاینه وجود ندارد. 3/58 درصد دانشجویان معتقدند منابع آموزشی کافی در بخش ها موجود نمی باشد.3/45 درصد دانشجویان وسیله ایاب و ذهاب به بخش های آموزش بالینی را ضعیف ارزیابی کرده اند و در مجموع نتایج نشان داد که امکانات و تجهیزات محیط آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان 3/80 درصد ضعیف می باشد.

نتیجه گیری:با توجه به نتایج که اکثر  دانشجویان امکانات آموزش بالینی را ضعیف ارزیابی کرده اند،توجه به تامین امکانات و تجهیزات و در دسترس بودن آن ضروری به نظر می رسد.

واژه های کلیدی: آموزش بالینی، امکانات ، دانشجویان علوم پزشکی

متن کامل [PDF 181 kb]   (1332 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/2/31 | پذیرش: 1393/2/31 | انتشار: 1393/2/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.