زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش اساسی و مهم آموزش پرستاری
است که ارتقای کیفیت آن مستلزم بررسی مستمر و دقیق وضعیت موجود عرصه های آموزش
بالینی،شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است.هدف از این مطالعه نیز تعیین وضعیت
امکانات و در محیط آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
بوده است.
روش کار: این بررسی یک مطالعه توصیفی است،که در آن 403
نفر از دانشجویان علوم پزشکی اردبیل شرکت داشتند. روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه
محقق ساخته در 2 قسمت بود: سوالات دموگرافیک(سن، جنس، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و
...) و سوالات مربوط به امکانات آموزش
بالینی در مراکز مختلف و فیلدهای آموزش دیگر(فضای مناسب- کتابخانه – ژورنال ها، خط اینترنت، وجود case کافی ،
وجود اتاق معاینه و ..).پرسشنامه در اختیار دانشجویان قرار داده شد و برای تجزیه
تحلیل داده ها از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS استفاده شد و نتایج حاصله به سه سطح ضعیف،
متوسط و خوب طبقه بندی شد.
یافته ها: بر اساس نتایج حاصله، 5 /52 درصد دانشجویان امکانات رفاهی موجود در
بخش های بالینی را ضعیف ارزیابی کرده اند. 4/56 درصد دانشجویان بیان کردند در بخش
های بالینی کلاس و اتاق معاینه وجود ندارد. 3/58 درصد دانشجویان معتقدند منابع
آموزشی کافی در بخش ها موجود نمی باشد.3/45 درصد دانشجویان وسیله ایاب و ذهاب به
بخش های آموزش بالینی را ضعیف ارزیابی کرده اند و در مجموع نتایج نشان داد که
امکانات و تجهیزات محیط آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان 3/80 درصد ضعیف می باشد.
نتیجه گیری:با توجه به نتایج که
اکثر دانشجویان امکانات آموزش بالینی را
ضعیف ارزیابی کرده اند،توجه به تامین امکانات و تجهیزات و در دسترس بودن آن ضروری
به نظر می رسد.
واژه های کلیدی: آموزش بالینی، امکانات
، دانشجویان علوم پزشکی
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |