گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (3700 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اینکه در ایران مطالعات مربوط به حوزه اعتیاد به اینترنت نوپا بوده و در این میان بررسی و شناسایی عوامل روانشناختی پیشبینیکننده اعتیاد به اینترنت به صورت یک خلأ پژوهشی همچنان به چشم میخورد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نارسایی های شناختی، نوآوری و ریسکپذیری در تبیین اعتیاد به اینترنت در دانشجویان رشته های انسانی، کشاورزی و فنی مهندسی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 93-1392 بود که از بین آنها نمونهای به حجم 321 نفر (177 دختر و 144 پسر) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از بین دانشکدههای علوم انسانی، کشاورزی و فنی مهندسی انتخاب شدند. از پرسشنامه های نارسایی شناختی برادبنت، نوآوری جکسون، ریسک پذیری، و اعتیاد به اینترنت یانگ به عنوان ابزار استفاده شد با استفاده از SPSS-22، جهت تحلیل داده های جمعآوری شده از ضریب همبستگی پیرسون، و رگرسیون استفاده شد.
یافته ها: بر اساس نتایج پژوهش حاضر همبستگی مثبت معناداری بین نارسایی های شناختی و اعتیاد به اینترنت و همچنین ریسک پذیری و اعتیاد به اینترنت وجود دارد. در مجموع دو متغیر ریسک پذیری و نارسایی شناختی میتوانند 11 درصد از تغییرات متغیر ملاک را پیش بینی نمایند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان بیان نمود که چگونگی استفاده از اینترنت میتواند با ویژگیهای شناختی، عاطفی، و شخصیتی کاربران مرتبط باشد. انتظار میرود نتایج پژوهش حاضر علاوه بر افزودن بر دانش موجود در این زمینه، در جهت تقویت هر چه بیشتر عوامل محافظتکننده و برطرف ساختن عوامل خطر مفید واقع گردیده و همچنین بتوان از نتایج این پژوهش به عنوان راهگشای برنامههای مداخله ای در این حیطه استفاده نمود.
نوع مطالعه:
نیمه تجربی |
دریافت: 1395/1/14 | پذیرش: 1396/3/7 | انتشار: 1396/6/16