گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده: (4712 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: استفاده از بازیهای آنلاین در سالهای اخیر به یک سرگرمی پرطرفدار در بین نوجوانان تبدیل شده است. جذابیت بالای بازی های آنلاین در کنار شیوع قابل توجه اعتیاد به آن ها موجب شده این بازی ها در کانون توجه متخصصان قرار گیرند. مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش انگیزههای استفاده از بازیهای آنلاین در بروز اعتیاد به آنها انجام شده است.
روش کار: در این مطالعه توصیفی مقطعی، 409 نوجوان استفاده کننده از بازی آنلاین جنگ قبیله ها، از دبیرستان های شهر کرج که به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شده بودند، پرسشنامه های اعتیاد به بازیهای آنلاین و انگیزههای استفاده از بازی ها را تکمیل کردند. داده های به دست آمده به کمک نرمافزار SPSS-21 و لیزرل و با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه و مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد میل به کسب تجربه شیفتگی در بازی و همکاری با دیگران به ترتیب دارای بالاترین و پایین ترین توانایی پیشبینی اعتیاد به بازیهای آنلاین بودند. همچنین نتایج بررسی مدل نقش انگیزه های روانشناختی در اعتیاد به بازی های آنلاین نشان داد این مدل توانست 0/77 واریانس این متغیر را تبیین کند.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشاندهنده نقش مهم انگیزههای روانشناختی در بروز اعتیاد به بازیهای آنلاین است. بنابراین توجه به این انگیزهها در پیشگیری از اعتیاد به بازیهای آنلاین ضروری است. در حقیقت، در نظر گرفتن این متغیرها میتواند در جهت اثربخشی اقدامات پیشگیرانه سودمند واقع شود.
نوع مطالعه:
توصیفی- مقطعی |
دریافت: 1395/11/2 | پذیرش: 1396/4/13 | انتشار: 1396/8/6