چکیده
زمینه
وهدف:آموزش به بیمار
یکی از ارکان اساسی و مهم در حرفه پرستاری به شمار می رود. آموزش باعث می شود تا
توانایی بیمار در مراقبت از خود افزایش پیدا کند که در نتیجه مصرف داروهای تجویز
شده تا 5% کم شده و 42 درصد از پذیرش مجدد بیماران کاسته می شود. هدف از این
مطالعه بررسی تاثیر آموزش به پرستاران بر میزان رضایت مندی بیماران از آموزش به
بیمارو همچنین تاثیر آموزش بر دانش و نگرش و عملکرد پرستاران می باشد .
روش ها:این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی است .
بدین منظور140 بیمار در دو گروه تقسیم
شدند و قبل و بعد از مداخله پرسشنامه رضایت از آموزش را تکمیل نمودند این پرسشنامه
شامل اطلاعات فردی و 15 سوال در ارتباط با رضایت مندی بیماران در مورد چگونگی و
میزان آموزش به بیمار بود. همزمان به 60 پرستارکه به روش سرشماری انتخاب شده بودند،
مدت یک ماه در مورد اهمیت آموزش به بیمار آموزش داده شد. پرستاران قبل و بعد از
آموزشپرسشنامه دانش، نگرش و عملکرد در مورد آموزش به بیمار را تکمیل کردند؛ این
پرسشنامه نیز حاوی اطلاعات فردی و سوالات آگاهی، نگرش و عملکرد در مورد آموزش به
بیمار بود. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی و با استفاده از
نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته
ها: نتایج این
مطالعه نشان داد که بین میانگین نمره
رضایت از آموزش بیماران قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی دار آماری وجود
داشت (05/0
p<)و
بین میانگین نمره دانش و عملکرد پرستاران قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی دار
آماری وجود داشت (05/0
p<).
نتیجه
گیری:این مطالعه
نشان داد که آموزش پرسـتاران در ارتباط با آموزش به بیـمار باعث افزایش میزان
رضایتمندی بیماران از آموزش می شود؛ همچنین باعث افزایش دانش و بهبود عملکرد
پرستاران می گردد.با توجه به اهمیت آموزش به بیمار و نقش آن در بهبود وضعیت بیماری
فرد و ارتقاء سلامتی، توصیه می شود برنامه های آموزش ضمن خدمت برای پرستاران در
زمینه آموزش به بیمار گنجانده شود.
واژه های کلیدی:آموزش به بیمار ، رضایت مندی ،
پرستار، بیمار، دانش، نگرش، عملکرد
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |