مرکز تحقیقات پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (4475 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: افزایش شادکامی پرستاران می تواند منجر به کاهش استرس و ارتقای سلامتی، کیفیت زندگی، عزت نفس و عملکرد شغلی شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش شادکامی فوردایس بر میزان شادکامی پرستاران انجام شد.
روش کار: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده بود که در سال 1393 در بخشهای مختلف بیمارستان سیدالشهداء شهر اصفهان انجام شد. 52 پرستار شاغل در بخشهای مختلف به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. برنامه آموزش شادکامی فوردایس در 6 جلسه و هر هفته یک جلسه برگزار گردید و پرسشنامه شادکامی آکسفورد قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله در هر دو گروه تکمیل گردید. از نرمافزار آماری SPSS-18 و آزمون های آماری کای اسکوئر، تی مستقل و آنالیز واریانس جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمره شادکامی قبل از انجام مداخله در دو گروه، تفاوت معنی داری نداشت (p=0/94). در حالی که نمره شادکامی در گروه آزمون، بلافاصله بعد از مداخله (p=0/03) و نیز یکماه بعد از مداخله (p=0/001) به طور معنیداری نسبت به گروه کنترل افزایش نشان داد.
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش، برنامه آموزش شادکامی فوردایس می تواند میزان شادکامی پرستاران را افزایش دهد، لذا روان پرستاران، مشاوران و روانشناسان میتوانند جهت افزایش شادکامی پرستاران از این برنامه استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
کارآزمایی بالینی تصادفی |
دریافت: 1395/4/3 | پذیرش: 1396/7/6 | انتشار: 1396/8/6