logo
دوره 19، شماره 3 - ( پاییز 1396 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 124-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghazavi Z, Mardany Z, Pahlavanzadeh S. Effect of Happiness Educational Program of Fordyce on the Level of Nurses’ Happiness. JHC 2017; 19 (3) :117-124
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-818-fa.html
قضاوی زهرا، مردانی زهرا، پهلوان زاده سعید. بررسی تاثیر برنامه آموزش شادکامی فوردایس بر میزان شادکامی پرستاران. مجله سلامت و مراقبت. 1396; 19 (3) :117-124

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-818-fa.html


مرکز تحقیقات پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (4383 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: افزایش شادکامی پرستاران می تواند منجر به کاهش استرس و ارتقای سلامتی، کیفیت زندگی، عزت نفس و عملکرد شغلی شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش شادکامی فوردایس بر میزان شادکامی پرستاران انجام شد.
روش کار: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده بود که در سال 1393 در بخش­های مختلف بیمارستان سیدالشهداء شهر اصفهان انجام شد. 52 پرستار شاغل در بخش­های مختلف به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. برنامه آموزش شادکامی فوردایس در 6 جلسه و هر هفته یک جلسه برگزار گردید و پرسش­نامه شادکامی آکسفورد قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله در هر دو گروه تکمیل گردید. از نرم­افزار آماری SPSS-18 و آزمون های آماری کای اسکوئر، تی مستقل و آنالیز واریانس جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمره شادکامی قبل از انجام مداخله در دو گروه، تفاوت معنی داری نداشت (p=0/94). در حالی که نمره شادکامی در گروه آزمون، بلافاصله بعد از مداخله (p=0/03)  و نیز یکماه بعد از مداخله (p=0/001) به طور معنیداری نسبت به گروه کنترل افزایش نشان داد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته­های پژوهش، برنامه آموزش شادکامی فوردایس می تواند میزان شادکامی پرستاران را افزایش دهد، لذا روان پرستاران، مشاوران و روانشناسان می­توانند جهت افزایش شادکامی پرستاران از این برنامه استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 133 kb]   (2902 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2056 مشاهده)  
نوع مطالعه: کارآزمایی بالینی تصادفی |
دریافت: 1395/4/3 | پذیرش: 1396/7/6 | انتشار: 1396/8/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.