logo
دوره 27، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 27 شماره 1 صفحات 56-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ARUMUS.REC.1402.363

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari M, Mohammadpour M, Yaghoubi M, Dadkhah B, Mohammadi M. A Survey on Status of Learning Behaviors among Nursing Students at Ardabil University of Medical Sciences, 2024. JHC 2025; 27 (1) :45-56
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1618-fa.html
جعفری مهسا، محمدپور محمد، یعقوبی مهدی، دادخواه بهروز، محمدی محمدعلی. بررسی وضعیت رفتارهای یادگیری دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در سال ۱۴۰۳. مجله سلامت و مراقبت. 1404; 27 (1) :45-56

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1618-fa.html


Department of Medical-Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran
چکیده:   (17 مشاهده)
زمینه و هدف: رفتارهای یادگیری، یک فرایند یادگیری مداوم هستند که توسط فراگیران در محیط های آموزشی شکل می گیرند و برای رشد مهارت های تحصیلی در دانشجویان مهم هستند. بر همین اساس، مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت رفتارهای یادگیری در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در سال ۱۴۰۳ انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- مقطعی بود که روی ۴۲۳ نفر از دانشجویان رشته های پرستاری، اتاق عمل و فوریت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل انجام شد. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. جهت جمع آوری داده ها از فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد رفتارهای یادگیری دانشجویان وو و همکاران استفاده شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 26 و با استفاده از آزمون ها ی توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (آزمون تی مستقل، تی تک نمونه ای، آنووا و ضریب همبستگی پییرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین امتیاز رفتارهای یادگیری دانشجویان، 13/83±84/77 بود. اکثر دانشجویان مورد مطالعه (68/5%)، وضعیت رفتارهای یادگیری خود را در حد متوسط گزارش کردند. از میان متغیرهای جمعیت شناختی، بین جنسیت، رشته تحصیلی، قصد تغییر رشته، نمره معدل ترم، رضایت مندی از رشته تحصیلی و وضعیت اقامت با رفتارهای یادگیری، ارتباط آماری معناداری مشاهده شد (0/001>p).
نتیجه گیری: وضعیت رفتارهای یادگیری دانشجویان مورد مطالعه، در سطح متوسط بود که نشان دهنده وجود چالش هایی در بهبود یادگیری مستقل است. همچنین، بین رفتارهای یادگیری با برخی از مشخصات فردی اجتماعی دانشجویان رابطه آماری معنی داری وجود داشت. این یافته ها بیانگر اهمیت توجه به عوامل فردی و محیطی موثر بر رفتارهای یادگیری دانشجویان می باشد. با توجه به وضعیت رفتارهای یادگیری دانشجویان، طراحی و اجرای برنامه های آموزشی هدفمند و فراهم سازی شرایط حمایتی مناسب برای بهبود رفتارهای یادگیری دانشجویان توصیه می شود.

 
متن کامل [PDF 300 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1403/10/22 | پذیرش: 1404/2/15 | انتشار: 1404/1/10

فهرست منابع
1. El Miedany Y. Rheumatology Teaching: The Art and Science of Medical Education. 1st ed. Springer; 2019. [DOI:10.1007/978-3-319-98213-7] []
2. Wu Y, Qi L, Liu Y, Hao X, Zang S. Development and psychometric testing of a learning behaviour questionnaire among Chinese undergraduate nursing students. BMJ Open. 2021;11(6):1-10. [DOI:10.1136/bmjopen-2020-043711] [PMID] []
3. Wu TJ, Tai YN. Effects of multimedia information technology integrated multi-sensory instruction on students' learning motivation and outcome. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 2016;12(4):1065-74. [DOI:10.12973/eurasia.2016.1552a]
4. Li Y, Liu H, Bai X, Li Q, Cai M, Wang J. The impact of classroom learning behavior on learning outcomes: a computer vision study. ICETT '23: Proceedings of the 9th International Conference on Education and Training Technologies. 2023:1-8. [DOI:10.1145/3599640.3599667]
5. Goda Y, Yamada M, Kato H, Matsuda T, Saito Y, Miyagawa H. Procrastination and other learning behavioral types in e-learning and their relationship with learning outcomes. Learning and Individual Differences. 2015;37:72-80. [DOI:10.1016/j.lindif.2014.11.001]
6. Schweder S, Raufelder D. Positive emotions, learning behavior and teacher support in self-directed learning during adolescence: do age and gender matter? Journal of Adolescence. 2019;73:73-84. [DOI:10.1016/j.adolescence.2019.04.004] [PMID]
7. Yao CMJ, Wang H. A review of research on" learning behavior" at home and abroad. Teaching and Management. 2009;10:48-50.
8. Ghani ASA, Rahim AFA, Yusoff MSB, Hadie SNH. Effective learning behavior in problem-based learning: a scoping review. Medical Science Educator. 2021;31(3):1199-211. [DOI:10.1007/s40670-021-01292-0] [PMID] []
9. Shen W, Chen Hl, Hu Y. The validity and reliability of the Self-Directed Learning Instrument (SDLI) in Mainland Chinese nursing students. BMC Medical Education. 2014;14:1-7. [DOI:10.1186/1472-6920-14-108] [PMID] []
10. Abdelhamid AMM, Keshk LIZ, Hussein NHY. Assessment of obstacles in the learning process among nursing students in the faculty of nursing at Helwan University. Journal of Bioscience and Applied Research. 2023;9(4):342-55. [DOI:10.21608/jbaar.2023.332049]
11. Gripshi S, Rustami E, Pula A. Challenges of nursing students in relation to academic performance at the Faculty of Technical Medical Sciences. European Journal of Medicine and Natural Sciences. 2022;5(1):71-81. [DOI:10.26417/296lhu14]
12. Afzal NF, Gilani MA. Nursing students challenges at educational and clinical environment. Nursing. 2019;62:41-48.
13. Abedini S. A case study on nursing education in Hormozgan University Iran. PhD thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education; 2017.
14. Li J, Xue E. Dynamic interaction between student learning behaviour and learning environment: meta-analysis of student engagement and its influencing factors. Behavioral Sciences. 2023;13(1):59. [DOI:10.3390/bs13010059] [PMID] []
15. Mutiawati M, Mailizar M, Johar R, Ramli M. Exploration of factors affecting changes in student learning behavior: a systematic literature review. International Journal of Evaluation and Research in Education. 2023;12(3):1315. [DOI:10.11591/ijere.v12i3.24601]
16. Ratanasiripong P, Wang CD, Ratanasiripong N, Hanklang S, Kathalae D, Chumchai P. Impact of psychosocial factors on academic performance of nursing students in Thailand. Journal of Health Research. 2022;36(4):598-606. [DOI:10.1108/JHR-07-2020-0242]
17. Li Z, Sun Y, Zhang Y. Adaptation and reliability of the Readiness for Inter Professional Learning Scale (RIPLS) in the Chinese health care students setting. BMC Medical Education. 2018;18(1):1-6. [DOI:10.1186/s12909-018-1423-8] [PMID] []
18. Mehrabian A, Russell JA. An approach to environmental psychology: the MIT Press; 1974.
19. Waltz CF, Bausell BR. Nursing research: design statistics and computer analysis: Davis Fa;1981.
20. Bazargan A, Sarmad Z, Hedjazi A. Research Methods in Behavioural Sciences. 11th edition. Teharn: Agah Pub; 2005. [Persian]
21. Liu J, Yuan K, Lin X, Zhu W. What learning strategies influence higher-order learning behaviours of medical students? Annals of Medicine. 2023;55(1):2205166. [DOI:10.1080/07853890.2023.2205166] [PMID] []
22. Azhary SA, Supahar S, Kuswanto K, Ikhlas M, Devi IP. Relationship between behavior of learning and student achievement in physics subject. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. 2020;16(1):1-8. [DOI:10.15294/jpfi.v16i1.23096]
23. Darmuji NWS, Fitriana S, Sativi AB. The overview of the condition of student learning burnout behavior in senior high school level. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan. 2024;8(2):96-101. [DOI:10.22460/quanta.v8i2.4673]
24. Jimenez-Cardenas M, Liñan-Cuello Y, Cujia-Berrio S. Association between demographic factors, motivation and self-regulation of learning from a Vygotskian perspective in engineering students. Contemporary Engineering Sciences. 2018;11(19):925-34. [DOI:10.12988/ces.2018.8381]
25. Lin S. The effect of immigrant student concentration on native test scores. Business Economics; 2018.
26. Hamilton R. Comparison of learning outcomes for native and non-native speakers of the language of instruction in a flipped laboratory. IEEE Global Engineering Education Conference; 2017. [DOI:10.1109/EDUCON.2017.7942910]
27. Akhigbe T. Cognitive-behaviorism and experientialism in emergency medicine training: from theory to practice in a teaching hospital. International Journal of Medical Reviews. 2018;5(3):87-89. [DOI:10.29252/IJMR-050301]
28. Albar IA, Findyartini A. Effective learning strategies in the emergency department for medical students. eJournal Kedokteran Indonesia. 2023;11:297-304. -304 [DOI:10.23886/ejki.11.182.297]
29. Tehranineshat B, Rakhshan M. The relationship between knowledge management and creativity in bachelor degree compared to master degree nursing students. Investigación y Educación en Enfermería. 2018;36(3). [DOI:10.17533/udea.iee.v36n3e05] [PMID]
30. Sudadio MP, Afiati E, Damanhuri RD, Subagio R. Correlation analysis of learning behavior with learning outcomes of 6th grade students in Banten Province. Journal of Economics, Finance and Management Studies. 2024;7(5):2729-34.
31. Akbar I, Hazriani ALA, Arda AL, Samad IS. Analysis of student behavior based on the history of learning activities in the learning management system using the Pearson correlation method. Edumaspul- Jurnal Pendidikan. 2024;8(1):464-70. [DOI:10.33487/edumaspul.v8i1.7671]
32. Salari A, Emami-Sigaroudi A, Zaersabet F, Shakiba M, Khojasteh M, Sharifi M. Study of the relationship between academic achievement and interested in academic field in nursing students. Research in Medical Education. 2018;10(2):68-75. [Persian] [DOI:10.29252/rme.10.2.68]
33. Fabia JNV. Students satisfaction, self-efficacy and achievement in an emergency online learning course. Research in Learning Technology. 2024;32:1-18. [DOI:10.25304/rlt.v32.3179]
34. Phuong LT. Learning motivation and intention to change majors of tourism students in the context of COVID-19. Journal of Science and Technology. 2022;277(9):41-48.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.