زمینه و هدف: رساله دکتری یک پژوهش اصیل در موضوع با اهمیتی است که به توسعه علم منجر میشود. با توجه به اینکه ارزیابی هر برنامهای در مرحله اجرا در جهت ارتقا و پیدا نمودن نقاط قوت و ضعف و همچنین اجرای برنامه ضروری است، لذا این مطالعه جهت مقایسه فرایند اجرایی انجام رسالههای دکتری پرستاری ایران و انگلیس انجام گردید.
روش کار: این مطالعه یک مطالعه توصیفی- تطبیقی با استفاده از روش معروف جرج بردی است. بر اساس این روش ابتدا وضعیت موجود رسالههای دکتری در کلیه دانشگاههای علوم پزشکی ایران بررسی شد و در ادامه همین وضعیت در 10 دانشگاه برتر انگلیس در سال 2013 انجام گرفت، سپس وجوه اشتراک و افتراق این برنامهها در دو زمینه مقایسه شد و در نهایت بر این اساس برای بهبود وضعیت رسالهای دکترای پرستاری در ایران پیشنهادهایی ارائه شد.
یافته ها: در دانشگاههای علوم پزشکی هر دو کشور گذراندن واحدهای اجباری مثل روش تحقیق کمی و کیفی قبل از اخذ واحد رساله، زمانبندی مشخص برای انجام مراحل، گرفتن مدرک منوط به ارائه شفاهی و کتبی و انتشار مقاله از رساله وجود دارد. رساله دکترای پرستاری در دانشگاههای علوم پزشکی ایران اغلب از نوع تحقیق کیفی و تعداد کمی هم تحقیقات مختلط است، در صورتی که در اغلب دانشگاههای علوم پزشکی انگلیس این پروژه به صورت تحقیقات کمی میباشد که مرتبط با کار بالین است.
نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص گردید که رسالههای دکتری پرستاری در انگلستان اغلب در زمینه مسائل و مشکلات بالینی موجود در پرستاری و در ایران اغلب تحقیقات کیفی محض میباشد. لذا اگر رسالههای دکتر ی پرستاری در ایران به سمت تحقیقات عملیاتی پیش برود میتواند مشکلات جامعه پرستاری ایران را حل نموده و به بهبود وضعیت پرستاری ایران و اعتلای رشته کمک نماید
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |