logo
دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 136-128 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tazakori Z, Mehri S, Mobaraki N, Dadashi L, Ahmadi Y, Shokri F et al . Factors Affecting on Quality of Clinical Education from Perspectives of Operating Room Students . JHC 2015; 17 (2) :128-136
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-332-fa.html
تذکری زهرا، مهری سعید، مبارکی نوشین، داداشی لیلی، احمدی یگانه، شکری فاطمه و همکاران.. عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل. مجله سلامت و مراقبت. 1394; 17 (2) :128-136

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-332-fa.html


گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (5880 مشاهده)

زمینه و هدف: آموزش بالینی در شکل دهی مهارت های اساسی و توانمندی های حرفه ای دانشجویان اتاق عمل نقش اساسی دارد. بنابراین شناخت وضعیت فعلی آن می تواند بستری برای ارتقاء وضعیت عملکرد آنها در آینده فراهم سازد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1393 انجامشد.

روش کار: این تحقیق یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود و با نمونه گیری به روش سرشماری و بر روی 96 نفر از دانشجویان اتاق عمل ورودی 1389، 1390 و 1391 دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل که حاضر به شرکت در تحقیق شدند انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته بود که شامل دو قسمت اطلاعات دموگرافیک و دیدگاه دانشجویان درباره آموزش بالینی بود. داده های گردآوری شده به وسیله SPSS-16 و روشهای آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: در مطالعه حاضر اکثریت شرکت کنندگان یعنی 64 نفر (7/66%) مونث بودند. از دیدگاه 4/60 درصد (58 نفر) دانشجویان عدم اعتماد مربیان بالینی به دانشجویان،7/42 درصد (41 نفر) نا آشنا بودن همکاران بیمارستان با اخلاق حرفه ای و 6/39 درصد (38 نفر) عدم نگرش مثبت به رشته دارای بیشترین اهمیت از میان عوامل تاثیرگذار در کیفیت آموزش بالینی بود.

نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه چنین به نظر می رسد که با تقویت و اجرای دقیق و منظم برنامه های موجود، بهبود جو و فضای آموزشی و آشنا نمودن مربیان و پرسنل با شرح وظایف خود در قبال دانشجویان می توان کیفیت آموزش بالینی را ارتقا داد. 

واژه‌های کلیدی: کیفیت، آموزش بالینی، دانشجو، اتاق عمل
متن کامل [PDF 201 kb]   (2596 دریافت)    
نوع مطالعه: توصيفي- تحليلي |
دریافت: 1393/11/29 | پذیرش: 1394/3/2 | انتشار: 1394/6/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.