logo
دوره 17، شماره 3 - ( پاييز 1394 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 239-230 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behnam Vashani H, Hekmati Pour N, Vaghee S, Asghari Nekah S. Effect of Storytelling on Self-Efficacy in Children with Thalassemia: Application of Bandura’s Social Cognitive Theory. JHC 2015; 17 (3) :230-239
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-378-fa.html
بهنام وشانی حمیدرضا، حکمتی‌پور نفیسه، واقعی سعید، اصغری‌نکاح سید محسن. تأثیر قصه‌گویی بر خودکارآمدی کودکان مبتلا به تالاسمی: کاربرد تئوری شناختی اجتماعی بندورا. مجله سلامت و مراقبت. 1394; 17 (3) :230-239

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-378-fa.html


گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (5525 مشاهده)

زمینه و هدف: عوارضی که بیماری تالاسمی بر کودکان می�گذارد باعث می&zwnjشود آن�ها زندگی توأم با خستگی، ضعف و رنجوری را در ایام کودکی و نوجوانی خود تجربه نمایند و قادر به تجربه محیط زندگی خود مانند افراد سالم نباشند. در شرایطی که پیچیدگی و سختی رفتار افزایش می�یابد خودکارامدی تقلیل خواهد یافت. قصه&zwnjگویی یک روش یادگیری مشاهده&zwnjای است که بر ارتقاء خودکارآمدی تأثیرگذار است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر قصه&zwnjگویی بر خودکارآمدی کودکان 12- 7 سال مبتلا به تالاسمی در مشهد انجام شد.

روش کار: در این کارآزمایی بالینی تصادفی دو گروهی 60 کودک 12- 7 سال مبتلا به تالاسمی در کلینیک فوق تخصصی کودکان سرور در سال 1393 در دو گروه �قصه&zwnjگویی� و �کنترل� تخصیص یافتند. در گروه مداخله 8 جلسه 60 دقیقه&zwnjای قصه&zwnjگویی گروهی اجرا شد و در گروه کنترل مداخله&zwnjای صورت نگرفت. واحدهای مورد پژوهش ابزار خودکارآمدی موریس را در سه مرحله قبل از قصه&zwnjگویی، بلافاصله و 1 ماه پس از قصه&zwnjگویی تکمیل نمودند. تحلیل داده&zwnjها توسط آزمون&zwnjهای تی&zwnjمستقل و تحلیل واریانس با اندازه&zwnjهای تکراری با استفاده از SPSS-16 انجام شد.

یافته&zwnjها: بر اساس نتایج، میزان خودکارآمدی و ابعاد آن بین دو گروه طی سه مرحله ارزیابی تفاوت معنی&zwnjداری داشت (001/0>p)، یعنی خودکارآمدی در گروه قصه&zwnjگویی نسبت به گروه کنترل افزایش یافت.

نتیجه&zwnjگیری: نتایج پژوهش حاضر بر اثربخشی قصه&zwnjگویی به صورت گروهی بر خودکارآمدی عمومی کودکان تالاسمی تأکید دارد. این پژوهش می&zwnjتواند قصه&zwnjگویی را به عنوان شیوه&zwnjای جذاب برای کودکان به بیمارستان&zwnjهای دوست&zwnjدار کودک معرفی نماید.

واژه‌های کلیدی: قصه‌گویی، خودکارآمدی، تالاسمی
متن کامل [PDF 830 kb]   (2873 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
دریافت: 1394/5/10 | پذیرش: 1394/7/20 | انتشار: 1394/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.