logo
دوره 17، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 328-319 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Piri-Kamrani M, Dehghan F, Bashiri H. The Effectiveness of Stress Management Skills Training on Perceived Stress and Resiliency of Women with Multiple Sclerosis . JHC 2015; 17 (4) :319-328
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-413-fa.html
پیری کامرانی مرضیه، دهقان فاطمه، بشیری حسن. تأثیر آموزش مهارت‬های مدیریت استرس بر استرس ادراک شده و تاب‬آوری زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس. مجله سلامت و مراقبت. 1394; 17 (4) :319-328

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-413-fa.html


گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (4039 مشاهده)

زمینه و هدف: گروهی از صاحب نظران  استرس را بیماری شایع قرن نامگذاری کرده اند. اثرات استرس بر سلامت بیماران به توانایی مقابله آنها بستگی دارد و تاب آوری به عنوان عاملی در سازگاری موفق با تغییرات  مطرح شده است. هدف این از انجام  این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت استرس بر میزان استرس ادراک شده و تاب آوری زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس بود.

روش کار: پژوهش حاضر از نوع طرحهای آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه شاهد است. جهت انتخاب نمونه، در سال 1394 از بین زنان مراجعه کننده به انجمن ام اس شهر کرمانشاه تعداد 45 زن مبتلا در دسترس و بصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه مورد و شاهد (23 نفر مورد و 22 نفر شاهد) گمارش شدند. از پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران و پرسشنامه تاب آوری کونور و دیویدسون در این پژوهش به عنوان ابزار استفاده گردید. تحلیل داده ها توسط آزمونهای میانگین، انحراف معیار و تحلیل کوواریانس با استفاده از spss-21 انجام گرفت.

یافته ها: یافتهها نشان داد میانگین و انحراف معیار هر یک از متغیرهای آزمودنیهای گروه مورد در پیش آزمون استرس ادراک شده و تاب آوری به ترتیب 17/7 ±78/29 و 38/20±47/60، و در گروه شاهد 18/6±54/32 و 02/15±50/65 بود در پس آزمون میانگین و انحراف معیار استرس ادراک شده گروه مورد به 44/3±26/20 کاهش و تاب آوری به 72/6±68/87 افزایش یافت. میانگین و انحراف معیار استرس ادراک شده و تاب آوری در پس آزمون گروه شاهد 41/5±36/33  و 61/13± 18/67 بود. همچنین مقدار F برای استرس ادراک شده 16/6 و برای تاب آوری 10/168به دست آمد که این تفاوت در دو گروه در سطح 001/0p< معنادار بود.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده مبنی بر اثربخش بودن آموزش مهارتهای مدیریت استرس بر استرس ادراک شده و تاب آوری، پژوهش حاضر میتواند در رسیدن به یک راه حل مؤثر برای کاهش استرس ادراک شده و نیز افزایش تاب آوری و به طور کلی بهبود وضعیت روانی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس راهگشا باشد.

متن کامل [PDF 146 kb]   (2051 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/6/31 | پذیرش: 1394/10/21 | انتشار: 1395/1/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.