logo
دوره 20، شماره 2 - ( تابستان 1397 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 155-148 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Kalantari M, Arabzadeh Toosi Z. The Relationship between Students' Personality Type and Their Creativity. JHC 2018; 20 (2) :148-155
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-554-fa.html
رضایی کلانتری مرضیه، عرب زاده طوسی زکیه. بررسی ارتباط تیپ شخصیتی و خلاقیت در دانشجویان. مجله سلامت و مراقبت. 1397; 20 (2) :148-155

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-554-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا، نکا، ایران
چکیده:   (3929 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به این که خلاقیت امری اکتسابی است و به شخصیت فرد بستگی دارد، بنابراین آگاهی از تفاوتهای شخصیتی میتواند ما را در شناخت و پرورش افراد خلاق یاری دهد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین نوع شخصیت و خلاقیت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد نکا در سال 1394 به تعداد 2400 نفر بودند که از بین آنها با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 331 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامههای شخصیت ایزنگ و خلاقیت عابدی انجام گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین تیپ شخصیت برون گرا و خلاقیت دانشجویان و مؤلفه‌های خلاقیت (بسط، سیالی، انعطاف‌پذیری و ابتکار)، رابطه معناداری وجود داشت (0/001<p). در میان مولفههای خلاقیت، مؤلفه بسط با 0/49 و مؤلفه انعطاف‌پذیری با 0/25 به ترتیب بیشترین و کمترین سهم را به خود اختصاص دادند.
نتیجه گیری: یافتهها نشان داد که بین نوع شخصیت برونگرا و خلاقیت دانشجویان، ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد، بدین معنی که ویژگیهای شخصیتی به عنوان یک صفت، میتوانند خلاقیت را تسهیل کنند. لذا به منظور ارتقای موفقیتهای تحصیلی دانشجویان، لازم است مسئولان آموزشی، آمادگی شنیدن افکار نوین آنها را داشته و نظرات جدید را همواره تقویت نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: تیپ شخصیت، درونگرا، برونگرا، خلاقیت
متن کامل [PDF 109 kb]   (1654 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی- همبستگی | موضوع مقاله: روان‌پرستاری
دریافت: 1396/9/28 | پذیرش: 1397/1/15 | انتشار: 1397/4/6

فهرست منابع
1. Fathi-Ashtiani A, Dastani M. Psychological tests, personality and mental health. Tehran: be'sat publication institute; 2009.
2. Moynihan LM, Peterson RS. A contingent configuration approach to understanding the role of personality in organizational groups. Research in Organizational Behavior. 2001;23:327-78. [DOI:10.1016/S0191-3085(01)23008-1]
3. Rimestad S. Modernising church life: the case of the interwar orthodox churches in Estonia and Latvia. Religion, State and Society. 2012;40(3-4):301-15. [DOI:10.1080/09637494.2012.710080]
4. Eysenck HJ. Personality and experimental psychology: the unification of psychology and the possibility of a paradigm. Journal of Personality and Social Psychology. 1997;73(6):12-24. [DOI:10.1037/0022-3514.73.6.1224]
5. Eysenck HJ. The biological basis of personality. New Jersey: Transaction publishers; 1967.
6. Shokouhi Nasab M, Zandvanian A. On the importance of bringing up independent students? International Journal of Psychology and Behavioral Research. 2014;1(2):794-801.
7. Eysenck HJ. A model for personality. New York: Springer-Verlag; 1981. [DOI:10.1007/978-3-642-67783-0]
8. Sanislow CA, Pine DS, Quinn KJ, Kozak MJ, Garvey MA, Heinssen RK, et al. Developing constructs for psychopathology research: research domain criteria. Journal of Abnormal Psychology. 2010;119(4):631-39. [DOI:10.1037/a0020909] [PMID]
9. Lawrence G. People types and tiger stripes: a practical guide to learning styles. 2th edition. Gainesville, FL: Center for Applications of Psychological Type; 1982.
10. Wang MZ, Chen W, Zhang C, Deng XL. Personality types and scholarly creativity in undergraduate students: the mediating roles of creative styles. Personality and Individual Differences. 2017;105(15):170-74. [DOI:10.1016/j.paid.2016.09.050]
11. Jahn B, Kunz W. How to transform consumers into fans of your brand. Journal of Service Management. 2012;23(3):344-61. [DOI:10.1108/09564231211248444]
12. Parsanejhad M. The Relationship of organizational creativity with job stress among employees of the Agricultural Jihad Organization of Fars Province. Masters Thesis. Marvdasht: Islamic Azad University; 2011 [Persian].
13. Ebrahimi S, Hakimzadeh R, Hejazi E. The relationship between creativity and personality characteristics with students' academic achievement. The 1th National Symposium on Personality and Life. Sanandaj, Iran: 2015 April [Persian].
14. Latifian M, Afrooz GH, Shahsavarani AM. The relationship between the characteristics of mothers with the creativity of girls. Psychological Applications. 2014;5(2):29-46 [Persian].
15. Jadidi H, Yarahmadi Y, Morovatti Z. Investigating the relationship between personality traits, creativity and academic achievement of students of Islamic Azad University, Sanandaj Branch. The 1th National Symposium on Personality and New Life. Sanandaj, Iran: 2012 May 23-24 [Persian].
16. Baruch OK. Big five personality and creativity: the moderating effect of motivational goal orientation. The Journal of Creative Behavior. 2017;51(3):1-14.
17. Golestaneh SM. The role of personality traits, creativity and humor styles in predicting students' mental well-being. Personality and Individual Differences. 2012;1(1):98-114 [Persian].
18. Dortaj F, Kalantar Ghoreyshi M, Eynollahzadegan R. Relationship between personality traits and creativity in adolescents. Innovation & Creativity in Human Science. 2011;1(3):131-46 [Persian].
19. Chamorro-Premuzic T, Furnham A. Personality predicts academic performance: evidence from two longitudinal university samples. Journal of Research in Personality. 2003;37(4):319-38. [DOI:10.1016/S0092-6566(02)00578-0]
20. Eysenck HJ, Wilson GD. The Eysenck personality profiler. London: Corporate Assessment Network; 1991.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.