logo
دوره 18، شماره 3 - ( پاییز 1395 )                   جلد 18 شماره 3 صفحات 246-237 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gerayllo S, Charkazi A, Barutian S, Gerayllo S, Moghaddam Z, Karimiankakolaki Z et al . A Survey of Knowledge, Risk Perceptions and Behavioral Intentions among Students of Health and Paramedic Schools of Golestan University of Medical Sciences, Regarding Hepatitis B, 2015. JHC 2016; 18 (3) :237-246
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-593-fa.html
گرایلو سکینه، چرکزی عبدالرحمان، باروتیان سودابه، گرایلو سمانه، مقدم زهرا، کریمیان کاکلکی زهره و همکاران.. بررسی آگاهی، خطر درک شده و قصد رفتاری دانشجویان در خصوص هپاتیت B در دانشکده های پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان، سال 1394. مجله سلامت و مراقبت. 1395; 18 (3) :237-246

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-593-fa.html


کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
چکیده:   (3254 مشاهده)

زمینه و هدف: هپاتیت های ویروسی یکی از مهمترین معضلات بهداشتی محسوب می شوند. هپاتیت B یکی از جدی ترین تهدید های شغلی پرسنل پزشکی و بهداشتی می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین آگاهی، خطر درک شده و قصد رفتاری دانشجویان دانشکده بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص هپاتیتB صورت گرفت.

روش کار: مطالعه حاضر مقطعی با رویکرد توصیفی- تحلیلی بر روی 188 نفر از دانشجویان دانشکده های بهداشت و پیراپزشکی که به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند، صورت گرفت، ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک و سوالات آگاهی، خطر درک شده عمومی، خطر درک شده فردی و قصد رفتاری، در خصوص هپاتیتB بود. داده های جمع آوری شده بوسیله نرم افزار آماری SPSS ویرایش 18 و با استفاده آزمون های ناپارامتری شامل من ویتنی و کروسکالوالیس و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 44/3±31/21 سال بود. نمره آگاهی دانشجویان مورد مطالعه86/1± 49/4، نمره خطر درک شده 70/3 ±66/30، نمره قصد رفتاری 11/3± 53/12 بدست آمد. طبق یافته ها با استفاده از آزمون من ویتنی، میانگین نمره خطر درک شده برحسب جنسیت، خطر درک شده و قصد رفتاری با دانشکده رابطه معنادار آماری مشاهده شد، و آزمون کروسکالوالیس نشان داد میانگین نمره خطر درک شده، قصد رفتاری با ترم تحصیلی دارای تفاوت معناداری بود، همچنین  نتایج آزمون پیرسون نشان داد بین متغیرهای آگاهی با خطر درک شده (28/0=r، 001/0=p)، خطر درک شده با قصد رفتاری (19/0=r، 01/0=p)، قصد رفتاری با سن (20/0=r، 006/0=p) همبستگی معناداری حاصل شد.

نتیجه گیری: آگاهی و خطر درک شده و قصد رفتاری دانشجویان در زمینه بیماری هپاتیت B، با توجه به تحصیل دانشجویان در رشته های وابسته به پزشکی مناسب نبوده، لذا لزوم آموزش در این زمینه بیشتر دیده می شود که در مداخلات مربوطه نیز می توان از روش های نوین آموزشی از قبیل تلگرام، وایبر و نرم افزارهایی از این قبیل، سیستم های پیام کوتاه استفاده شود تا عملکرد این گروه به سطح مطلوبی برسد.

متن کامل [PDF 154 kb]   (1177 دریافت)    
نوع مطالعه: توصيفي- تحليلي |
دریافت: 1395/4/11 | پذیرش: 1395/8/8 | انتشار: 1395/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.