زمینه و هدف: هپاتیت های ویروسی یکی از مهمترین معضلات بهداشتی محسوب می شوند. هپاتیت B یکی از جدی ترین تهدید های شغلی پرسنل پزشکی و بهداشتی می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین آگاهی، خطر درک شده و قصد رفتاری دانشجویان دانشکده بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص هپاتیتB صورت گرفت.
روش کار: مطالعه حاضر مقطعی با رویکرد توصیفی- تحلیلی بر روی 188 نفر از دانشجویان دانشکده های بهداشت و پیراپزشکی که به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند، صورت گرفت، ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک و سوالات آگاهی، خطر درک شده عمومی، خطر درک شده فردی و قصد رفتاری، در خصوص هپاتیتB بود. داده های جمع آوری شده بوسیله نرم افزار آماری SPSS ویرایش 18 و با استفاده آزمون های ناپارامتری شامل من ویتنی و کروسکالوالیس و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 44/3±31/21 سال بود. نمره آگاهی دانشجویان مورد مطالعه86/1± 49/4، نمره خطر درک شده 70/3 ±66/30، نمره قصد رفتاری 11/3± 53/12 بدست آمد. طبق یافته ها با استفاده از آزمون من ویتنی، میانگین نمره خطر درک شده برحسب جنسیت، خطر درک شده و قصد رفتاری با دانشکده رابطه معنادار آماری مشاهده شد، و آزمون کروسکالوالیس نشان داد میانگین نمره خطر درک شده، قصد رفتاری با ترم تحصیلی دارای تفاوت معناداری بود، همچنین نتایج آزمون پیرسون نشان داد بین متغیرهای آگاهی با خطر درک شده (28/0=r، 001/0=p)، خطر درک شده با قصد رفتاری (19/0=r، 01/0=p)، قصد رفتاری با سن (20/0=r، 006/0=p) همبستگی معناداری حاصل شد.
نتیجه گیری: آگاهی و خطر درک شده و قصد رفتاری دانشجویان در زمینه بیماری هپاتیت B، با توجه به تحصیل دانشجویان در رشته های وابسته به پزشکی مناسب نبوده، لذا لزوم آموزش در این زمینه بیشتر دیده می شود که در مداخلات مربوطه نیز می توان از روش های نوین آموزشی از قبیل تلگرام، وایبر و نرم افزارهایی از این قبیل، سیستم های پیام کوتاه استفاده شود تا عملکرد این گروه به سطح مطلوبی برسد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |