چکیده
زمینه و هدف: مسأله افت تحصیلی در
دانشجویان علوم پزشکی دارای اهمیت فراوان بوده و پدیده ای است که می تواند به کاهش
عملکرد مؤثر دانشجویان منجر شود. به همین دلیل این مطالعه با هدف تعیین میزان بروز
افت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شد.
روش ها: این مطالعه، یک
مطالعه مقطعی از نوع مورد – شاهدی است که در سال تحصیلی 86 بر روی کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی به تعداد 938 نفر انجام شده است. نمونه گیری بصورت آسان و
در دسترس و حجم برابر نمونه تمامی مورد افراد مطالعه و 38 نفر دارای افت تحصیلی و دو نفر شاهد به ازای هر مورد، 68 نفر بر اساس همسان بودن
کلاس افراد انتخاب شدند.برای گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته اقدام
شد که شامل دو بخش سوالات دموگرافیک و بخش عوامل موثر در افت تحصیلی بود.جهت تجزیه
و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری مجزورکای، آزمون دقیق فیشر در نرم افزار
spss v.13 استفاده گردید.
یافته ها: از 938 دانشجو مورد بررسی ،38 نفر دارای افت تحصیلی
بودند و میزان بروز سالانه افت تحصیلی 4 در 100 نفر دانشجو برآورد گردید.بیشترین میزان افت تحصیلی در رشته های علوم
آزمایشگاهی و مامائی و پزشکی به ترتیب با بروز سالانه 19 درصد و 11 درصد و 9/8 درصد بود. بومی نبودن (016/0=p) ، سطح تحصیلات
پدر (02/0=p )، آگاهی از
آینده شغلی (01/0=p) ، فقدان
انگیزه (02/0=p) و عدم مطالعه
منظم (008/0=p) به عنوان
مهمترین عوامل مؤثر در افت تحصیلی دانشجویان شناسایی شد.
نتیجه گیری: با توجه به عوامل مؤثر فراوان در بروز افت تحصیلی که
عمدتاََ با مسائل فردی دانشجویان در ارتباط می باشد، ایجاد یک کمیته پایش عملکردی
در نحوه پذیرش دانشجو و در حین سالهای تحصیلی آنان و استفاده از مشاوره های
دانشجویی، در کاهش بروز این مورد ضروری به نظر می رسد.
واژه های کلیدی: افت تحصیلی،
دانشجو، علوم پزشکی اردبیل
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |