logo
دوره 27، شماره 2 - ( تابستان 1404 )                   جلد 27 شماره 2 صفحات 188-180 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadat L, Mahmoodi A, Afrazi zadeh S F. Predicting Self-actualization Based on Psychological Coherence and Emotional Self-awareness in Female Medical Students in Shiraz. JHC 2025; 27 (2) :180-188
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1640-fa.html
سادات متقی لیلا، محمودی آرمین، افرازی زاده سید فیض اله. پیش بینی خودشکوفایی بر اساس انسجام روانی و خودآگاهی هیجانی در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله سلامت و مراقبت. 1404; 27 (2) :180-188

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1640-fa.html


گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
چکیده:   (30 مشاهده)
زمینه و هدف: بررسی تاثیر عواملی همچون خودشکوفایی در سلامت روان و کیفیت زندگی دانشجویان به ­عنوان آینده سازان کشور از اهمیت ویژه ­ای برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر، پیش­بینی خودشکوفایی بر اساس انسجام روانی و خودآگاهی هیجانی در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی شهر شیراز بود.
روش کار: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی شهر شیراز در سال 1403 بودند که 220 نفر از آن­ها به شیوه نمونه­ گیری در دسترس به­ عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ­ها، پرسشنامه­ های خودشکوفایی سلیمانی و همکاران، انسجام روانی آنتونووسکی و خودآگاهی هیجانی رایفی و همکاران بودند. به­ منظور تجزیه و تحلیل داده ­ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به­ گام در نرم افزار SPSS-24 استفاده شد.
یافته ­ها: براساس نتایج آزمون رگرسیون، انسجام روانی به میزان 0/41 و خودآگاهی هیجانی به میزان 0/48، توانستند به ­طور مستقیم خودشکوفایی را در دانشجویان دختر علوم پزشکی پیش­بینی کنند (0/05> p).
نتیجه ­گیری: با توجه به یافته­ های مطالعه، روانشناسان و مشاوران، هنگام مشاوره به دانشجویان دختر لازم است عوامل موثر بر خودشکوفایی مانند انسجام روانی و خودآگاهی هیجانی را شناسایی نموده و از این طریق مشکلات مرتبط با سلامت روان آن­ها را کاهش دهند.



 
متن کامل [PDF 276 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: بهداشت بلوغ
دریافت: 1403/12/23 | پذیرش: 1404/4/22 | انتشار: 1404/4/2

فهرست منابع
1. Fathi A, Sharifi Rahnemo S, Mahmodyan Khosroshahi N, Abbasi F, Sharifi Rahnemo M. The role of psychological and social well-being on the academic motivation of nursing students through the mediation of academic civic behaviors. Journal of Health and Care. 2024;26(1):63-75. ]Persian[ [DOI:10.61186/jhc.26.1.63]
2. Fan N, Fan H, Luo R, Wang Y, Yan Y, Yang X, et al. The impact of childhood trauma on emotional distress and the moderating role of sense of coherence among college students in China. Scientific Reports. 2024;14(1):979-90. [DOI:10.1038/s41598-024-60537-1] [PMID] []
3. Nasrollahi Kasmani A, Shirafkan A, Hassanzadeh R. Investigating the relationship between cyberspace addiction and quality of life with mobile phone phobia in students. Family and Health. 2024;13(4):55-73. [Persian[
4. Bartnicka-Michalska A, Oleś PK. Do interpreting artists follow the way of self-actualization? The Humanistic Psychologist. 2022;50(4):529. [DOI:10.1037/hum0000271]
5. De la Fuente R, Sánchez-Queija I, Parra Á. A longitudinal study on the stability and predictors of flourishing among emerging adults. Canadian Journal of Behavioral Science/Revue canadienne des sciences du comportment. 2023;55(3):210. [DOI:10.1037/cbs0000327]
6. Schoofs L, Hornung S, Glaser J. Prospective effects of social support on self-actualization at work-the mediating role of basic psychological need fulfillment. Acta Psychologica. 2022;22(8);104-16. [DOI:10.1016/j.actpsy.2022.103649] [PMID]
7. Matić I, Vuletić G. Sense of coherence and health in adolescents: a longitudinal cohort study. Psychology & Health. 2025;40(5):783-95. [DOI:10.1080/08870446.2023.2256776] [PMID]
8. Gómez-Salgado J, Delgado-García D, Ortega-Moreno M, Fagundo-Rivera J, El Khoury-Moreno L, Vilches-Arenas Á, et al. Work engagement and sense of coherence as predictors of psychological distress during the first phase of the COVID-19 pandemic in Chile. Heliyon. 2024;10(10):234-49. [DOI:10.1016/j.heliyon.2024.e31327] [PMID] []
9. Ugwu FO, Ugwu C, Njemanze VC, Nwosu I. Family cohesion and family size moderating burnout and recovery connection. Occupational Medicine. 2019;69(1):28-34. [DOI:10.1093/occmed/kqy155] [PMID]
10. Ye B, Lei X, Yang J, Byrne PJ, Jiang X, Liu M, Wang X. Family cohesion and social adjustment of chinese university students: the mediating effects of sense of security and personal relationships. Current Psychology. 2021;40:1872-83. [DOI:10.1007/s12144-018-0118-y]
11. Qi W, Shi J, Cui L. Family contagion of mental toughness and its influence on students mental well-being: Family cohesion as a moderator. Personality and Individual Differences. 2023; 20 (2):111-19. [DOI:10.1016/j.paid.2022.111963]
12. Mojabi N, Kianersi F. Examining the contribution of sense of coherence and self-compassion in predicting flourishing in university students. The Journal of New Thoughts on Education. 2018; 14(2): 247-61. ]Persian[
13. Dubey S. Impact of Self-Awareness Training on Students' Emotional and Social Wellbeing. Journal of Integrated Health. 2024;3(2):206-13. [DOI:10.51219/JIH/shivam-dubey/36]
14. Ben-Dor Cohen M, Nahum M, Traub Bar-Ilan R, Eldar E, Maeir A. Coping with emotional dysregulation among young adults with ADHD: A mixed-method study of self-awareness and strategies in daily life. Neuropsychological Rehabilitation. 2023; 4 (12): 1-25. [DOI:10.1080/09602011.2023.2279181] [PMID]
15. Hadi SAA, Gharaibeh M. The Role of Self-Awareness in Predicting the Level of Emotional Regulation Difficulties among Faculty Members. Emerging Science Journal. 2023; 7(4): 1274-93. ]Persian[ ‌ [DOI:10.28991/ESJ-2023-07-04-017]
16. Chang IH, Ching GS. Self-confidence and self-actualization: Key factors in coping with stress and depression among international students. International Journal of Research. 2025;14(2):1-5. [DOI:10.5861/ijrse.2025.25800]
17. Kaufman SB. Self-actualizing people in the 21st century: Integration with contemporary theory and research on personality and well-being. Journal of Humanistic Psychology. 2023;63(1):51-83. [DOI:10.1177/0022167818809187]
18. Molai Z. Moaaddian A. schema, character abilities and positive and negative emotions in students. Master's Thesis in Educational Psychology, Payam Noor University, Semnan Province, Payam Noor Center, Semnan.2023. ]Persian[
19. Antonopoulou H. The Value of Emotional Intelligence: Self-Awareness, Self-Regulation, Motivation, and Empathy as Key Components. Technium Education and Humanities. 2024; 8 (11):78-92. [DOI:10.47577/teh.v8i.9719]
20. Soleimani S, Rezaei AM, Kianersi F, Hojabrian H, Khalili Paji K. Developement and validation of flourishing questionnaire based on seligman's model among Iranian university students. Journal of Research and Health. 2015; 5 (1): 3-12. ]Persian[
21. Antonovsky A. The structure and properties of the sense of coherence scale. Social science & medicine. 1993; 36 (6):725-33. [DOI:10.1016/0277-9536(93)90033-Z] [PMID]
22. Shakerinasab M, Zibaei Sani M, Kazemabadi Farahani Z, Ghalehnovi Z. The relationship between perceived stress and social anxiety with psychological cohesion in pandemic crises, with emphasis on Covid 19 patients discharged from Sabzevar Vasei Hospital. Journal of Clinical Psychology. 2021;13(2); 37-49. ]Persian[
23. Rieffe C, Oosterveld P, Miers AC, Terwogt MM, Ly V. Emotion awareness and internalising symptoms in children and adolescents: The Emotion Awareness Questionnaire revised. Personality and Individual Differences. 2008;45(8):756-61. [DOI:10.1016/j.paid.2008.08.001]
24. Toghyani E, Yousefi R. Psychometric Properties of Persian Version of Emotion Awareness Questionnair. Quarterly of Educational Measurement. 2019;9(35):213-32. ]Persian[
25. Nikadambaeva K, Klicheva K, Klicheva G. The Concept of Self-Actualization in the 21st Century. Psychology and Education Journal. 2021;58(2):304-8. [DOI:10.17762/pae.v58i2.1760]
26. Kreibich A, Hennecke M, Brandstätter V. The role of self-awareness and problem-solving orientation for the instrumentality of goal-related means. Journal of Individual Differences. 2021;1(20):124-36.
27. Huggins CF, Donnan G, Cameron IM, Williams JH. A systematic review of how emotional self-awareness is defined and measured when comparing autistic and non-autistic groups. Research in Autism Spectrum Disorders. 2020;77(1):612-25. [DOI:10.1016/j.rasd.2020.101612]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.